Terugblik inspiratietours ‘Bio, korte keten & verbreding’ - 12 & 19 februari 2020

Terugblik inspiratietours ‘Bio, korte keten & verbreding’ - 12 & 19 februari 2020

Heel wat bio-boeren kiezen voor een duurzame afzet in de korte keten. Ook gangbare landbouwers doen dit, samen met tal van manieren van verbreding. Biedt bio een meerwaarde als je rechtstreeks levert aan de consument of als je met verbreding aan de slag gaat?

Een 40-tal ondernemers ontdekten het tijdens onze twee inspiratietours naar Nederland. We bezochten 4 bio-bedrijven uit verschillende sectoren in de omgeving van Tilburg. Al deze bedrijven zetten ook in op verbreding. Volgende bedrijven kwamen aan bod:

  • De Hooiberg (Bladel)
    Bio kaas en andere zuivelproducten
    Rondleidingen, klompenpad en hoevewinkel
  • De Buitenman (Lage Mierde)
    Bio groenten en asperges
    Hoevewinkel, B&B en herberg
  • Sprankenhof (Udenhout)
    Bio zachtfruit
    Pluktuin, hoevewinkel en kookstudio-workshops
  • Tuinderij De Es (Haaren)
    Bio fruit, groenten en snijbloemen
    Zorgboerderij, hoevewinkel, markten, diverse bestelsites en klantenparticipaties

Innovatieconsulent en korte keten expert Patrick Pasgang verzamelde na elke stop een aantal tips & tricks die we jullie niet willen onthouden:

  • De Hooiberg (Bladel)
    • Pas je onderneming aan aan de arbeidskrachten die je ter beschikking hebt of wilt stellen. Dit bedrijf besloot om deze reden doelbewust om maximaal 110 koeien te melken.
    • Begin niet met bio als je zelf niet achter de filosofie staat, ook al is het economisch interessant.
    • Zoek uitstekend personeel dat je op je bedrijf kan houden en de klanten goed kent. Binding met de klant en klantvriendelijkheid = omzet!
    • Het probleem van werken met streekproducten schuilt voornamelijk in de distributie. Samenwerken met andere bedrijven of een distributeur kan een oplossing bieden.
    • De Nederlandse consument eet elke dag kaas! Produceer liever een product dat door velen wordt geconsumeerd, dan een specialiteit die enkelingen kopen.
    • De valkuil in dit bedrijf schuilt hem in de kaasmaker: deze persoon bezit als enige de kennis en gaat bijna op pensioen. Een geschikte opvolger vinden is moeilijk. Kaasmaker = knelpuntberoep.
    • Ze vragen 12.5€/kg jonge bio kaas, wat een behoorlijk redelijk prijs is.
    • Robotmelken valt niet makkelijk te combineren met verwerking tot rauwmelkse kaas.
    • De smaak van de kaas ontstaat in het rantsoen.
  • De Buitenman (Lage Mierde)
    • Zorg voor goed personeel rond je. Op dit bedrijf werken maar liefst 17 VTE’s!
    • Een horecavergunning bekomen op een landbouw bedrijf is moeilijk, maar niet altijd onmogelijk. De Buitenman deed er 12 jaar over met veel vallen en opstaan.
    • De uitbouw van dergelijk korte keten-project is sowieso een langtermijnproject: verdeel het zoveel mogelijk onder in kleinere haalbare stappen. Maar vergeet niet het einddoel.
    • Je bedrijf inkrimpen kan resulteren in meer verdienen.
    • Durf van je erf komen en inspiratie opdoen. Loeren bij de B(oe)uren.
    • Het succes van je landbouwbedrijf hangt eerder af ondernemers-skills dan van je groene vingers.
    • Zorg dat je in elk seizoen een gespecialiseerd aanbod hebt. Creëer unieke verkoopmomenten.
    • Maak je bedrijf futureproof voor potentiële overnemers.
    • Dit bedrijf heeft 3000 facebookvolgers, dit zijn je ambassadeurs!
    • Als je samenwerkt met iemand moet 1 plus 1 drie zijn.
    • Maak gebruik van story-telling. Mensen moeten het horen en zien. Blijf zeggen dat je boer bent. Spreek je dromen uit.
    • Boeren is meer dan hard werken, is ook aan politiek doen.
  • Sprankenhof (Udenhout)
    • Trial and error is dé methode om je project te realiseren. Durf je ideeën op kleine schaal uit te proberen en bij te stellen.
    • Dieren op het erf lokken altijd volk.
    • Doe enkel dingen die je persoonlijk liggen. Mensen ontvangen heb je in jezelf of niet.
    • Haal gratis de pers door gekke activiteiten te organiseren.
    • Maak gebruik van je accommodatie door bv. de ruimtes te verhuren. Een workshopruimte kan dienst doen als verwerkingsruimte OF omgekeerd.
    • Een winkel openen = een nieuw vak leren. Klanten vinden heeft tijd nodig.
    • Een caravan stockage kan 30€/m²/jaar opleveren.
  • Tuinderij De Es (Haaren)
    • Probeer in al wat je doet TOP te zijn.
    • Workshops naar zorgbehoevenden hebben ook potentieel. Een aanbod dat rekening houdt met de groei aan service-flats biedt perspectieven.
    • Een foodfestival blijkt een mooie formule te zijn om je deuren open te zetten voor geïnteresseerden als ook je buurt te betrekken.
    • Een beperkte horeca vergunning is vaak beter dan geen. Een goede verstandhouding met je buurt blijft belangrijk. Hier ligt de lat op max 22 activiteiten per jaar met max 50 personen, naast het festival waar iedereen is op uitgenodigd.